SEO Basics

18 tips om uw website aan de top te krijgen

SEO Basics: Alles wat u moet weten om uw website aan de top van de zoekmachines te krijgen.

In dit artikel bekijken wij de SEO basics en alles wat u moet weten om te scoren in de zoekresultaten. Search Engines optimisation of kortom SEO, een discipline waar iedereen, die online resultaten wil bereiken, de basiskennis van zou moeten hebben.

Wat is SEO?

De definitie van SEO is simpel uitgelegd: Search Engines Optimalisation, of zoals bij ons genoemd Zoekmachine Optimalisatie, is een waaier aan methodes die worden toegepast om een website zichtbaarder te maken in de SERPs (Search Engines Results Pages).

Deze methodieken die gebruikt worden om een website zichtbaarder te maken in de zoekresultaten variëren van on-page en off-page optimalisatie. Het verschil tussen beide is duidelijk. De on-page optimalisatie is alles wat zich zichtbaar en niet zichtbaar op een pagina van uw website bevindt. De off-page optimalisatie verhoogd de visibiliteit van uw website in de zoekresultaten door te linken aan derde partijen zoals blogs en sociale mediakanalen.

Wanneer wij in dit artikel spreken over de visibiliteit van uw website, spreken wij echter over de plaats van uw website in de SERP. Wanneer wij over SEO spreken, hebben wij het over de terugvindbaarheid van uw website in de organische zoekresultaten. De organische zoekresultaten, zoals hieronder te zien, zijn de niet-betaalde resultaten (ads) in de zoekmachines maar de organisch behaalde resultaten. 

Betaalde zoekresultaten maken ook een grote deel van de zoekresultaten en nemen de eerste 3 tot 5 plaatsen in beslag in de zoekresultaten. Maar laat u hierdoor niet misleiden door deze hoog weergegeven resultaten. Deze krijgen maar liefst 30% van de bezoekers over de vloer tegenover 70% voor de organische zoekresultaten.

Waarom hebt u SEO nodig?

Op de vraag die de mensen zich vaak stellen waarom ze SEO nodig hebben antwoorden wij altijd hetzelfde: een gevonden website is een website die opbrengt.

Het bouwen van sterke funderingen is essentieel voor een website. Duidelijke navigatie en breadcrumbs zorgen ervoor dat zoekmachines uw website snel en efficiënt indexeren. Dit zal er ook voor zorgen dat bezoekers een aangename surfervaring beleven. Het is belangrijk om te weten dat Google door 91% internetgebruikers wordt gebruikt om zowel informatie, producten  en/of diensten te zoeken. Google hecht steeds meer belang aan de gebruikservaring van hun bezoekers. Daarom is het belangrijk om rekening te houden met de Google-normen en uw website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken voor de beste surfervaring.

Wanneer men onderzoekt hoeveel bezoekers een website heeft, ziet men steeds hoe belangrijk SEO wordt en is. Vorige jaar vond nog een onderzoek plaats die definieerde dat 68% van alle zoekresultaten kwamen van organische bronnen (SEO). Vergeleken met de 2% via sociale media kanalen, 12% per direct, 7% via SEA (search engines advertising) en 11% via andere referentiebronnen, zien we een duidelijk verschil tussen de verschillende kanalen. Dit onderzoek geeft ons een duidelijk beeld van hoe belangrijk SEO is voor het succesverhaal van uw website.

Wij hebben bovenstaand onderzoek geanalyseerd en zijn tot de conclusie gekomen dat dit onderzoek correleert met onze eigen data. 72% van onze bezoekers komen bij ons binnen via organische zoekresultaten waarvan meer dan 90% via de Google zoekresultaten. Het is daarom belangrijk dat u duidelijke présence hebt in de Google SERPs. Maar hoe aanwezig moet u nu zijn in de organische zoekresultaten?

Volgens een studie van Advance Web Ranking uit 2014, gebaseerd op 465 duizend zoekwoorden over 5 duizend websites is aangetoond dat de top 5 resultaten 67,60% van alle ‘clicks’ voor zich nemen. Ondertussen is dit cijfer in 2018 zelfs gegroeid met meer dan 10% en worden maar liefst 77% van alle clicks gegeven aan de top 5 van de zoekresultaten. De overige 33% van alle clicks worden verdeeld onder de betaalde zoekresultaten en de rest van de organische zoekresultaten. Pagina 2 in de zoekresultaten krijgt hier amper een kleine 4% van.

Het is daarom van essentieel belang dat ook uw website in die top 5 terecht komt. Maar hoe kunt u nu dit resultaat bereiken? Met de volgende tips die wij hebben ingedeeld in 2 categorieën leggen wij u uit wat de zoekresultaten wel en niet naar op zoek zijn.

Waar zoekmachines wél naar op zoek zijn

  1. Interne links

Wij hebben in dit artikel al reeds gesproken over de voordelen van een duidelijke navigatie en breadcrumbs, maar er is ook een andere praktijk die men kan toepassen wanneer men een artikel post op onze website, namelijk internal links. Door eigen artikels te linken aan andere artikels op jouw website die relevant zijn voor elkaar, bouwt u mee aan een spinnenweb van relevante informatie. Dit zorgt ervoor dat u meer vertrouwen krijgt van Google en dat uw bouncepercentage naar beneden gaat, wat opnieuw zorgt voor langere sessie op uw website.

Internal linking zorgt voor tal van voordelen zoals o.a. voor een betere ranking van uw gecorreleerde zoekwoorden, het helpen van Google om uw website beter en gemakkelijker te indexeren en meer gerelateerde leesmogelijkheden voor uw bezoekers.

Voorbeelden van internal links.

Lees ook onze volgende artikel: ‘Online Marketing‘ en ‘SEO teksten‘.

  1. Meta beschrijving en titel tags

Een beschrijving hebben zal hoogstwaarschijnlijk uw rangschikking in de SERPs niet verhogen, maar het is iets waar u zeker rekening mee moet houden vooraleer u een artikel post. De meta beschrijving en titel tags zijn vaak de belangrijkste doorklikfactor en kunnen bepalen of een bezoeker zal doorklikken op uw website of kiest voor een relevanter zoekresultaat.

Titel tags worden gebruikt om de zoekmachines en bezoekers te vertellen waar uw webpagina over gaat. De meta beschrijving geeft een korte samenvatting van wat zoekmachines en gebruikers op uw webpagina kunnen lezen. Hou wel in gedachten dat u moet schrijven voor mensen en niet voor zoekmachines. Stop uw teksten om die reden niet vol met zoekwoorden, maar richt u op relevante informatie over het onderwerp waar u over wilt schrijven.

  1. Website speed

De snelheid waarmee een website laadt, is van essentieel belang voor zowel de zoekmachines als de gebruiker. Recente studies hebben uitgewezen dat 63% van de bezoekers vaker een website blijken te verlaten die een laadtijd heeft boven de 1.2 seconden. Google heeft recentelijk ook een update gedaan op zijn algoritmes die de laadsnelheid van uw website significant belangrijker maken. Een website met een lagere score heeft veel minder kans om teruggevonden te worden in de zoekresultaten. Dit heeft te maken met het feit dat Google de gebruikerservaring belangrijk acht en bezoekers vaak wegklikken bij een te lange laadtijd. Wanneer een bezoeker binnen de 2 seconden wegklikt van een website is het voor Google een teken dat de gebruikerservaring of relevantie van de pagina niet correleert met de plaats die de pagina heeft in de zoekresultaten. 

Wat betreft de laadtest, moet u een minimum score behalen van 80/100 op een desktop en 70/100 op de mobiele test. Doe hier zelf de Google Speed Test en ontdek of uw website voldoet aan de normen. 

  1. Relevantie

Zoals hierboven al besproken is de relevantie van wat er op een website staat belangrijk met wat in de zoekresultaten wordt weergegeven. Wanneer een pagina spreekt over tuinieren maar uw SEO titel en meta beschrijving spreekt over een ander onderwerp zal uw website niet worden teruggevonden in de zoekresultaten.

Wanneer men bijvoorbeeld zoekt naar het zoekwoord SEO zoals hieronder weergegeven op de afbeelding, zien men dat het zoekwoord SEO terugkomt in zowel de titel tag als in de meta beschrijving.

Wanneer men doorklikt op de link en op de pagina terechtkomt,  is het duidelijk dat het zoekwoord terugkomt in zowel de titel als in de tekst.

Dit is wat wij bedoelen als wij spreken van relevantie. Het onderwerp op uw website moet overeenkomen met wat gebruikers naar op zoek zijn in de zoekresultaten.

  1. De kwaliteit van uw content

Post u vaak artikels of andere soorten media op uw website, dan moet u rekening houden met de kwaliteit ervan. Wat we ook heel vaak tegenkomen zijn websites die doen aan ‘keyword stuffing’, wat de kwaliteit van uw content sterk vermindert. De vraag dat u zich moet stellen is: “Schrijf ik voor mensen of schrijf ik voor de zoekmachines?”. Vergeet niet dat zoekmachines op zoek zijn naar de beste gebruikerservaring en daarom ook een website zullen voornemen die rekening houdt met een vlot leesbare tekst boordevol relevante informatie. Schrijf daarom altijd teksten die zich richten op uw website en zorg voor bijpassende afbeeldingen en/of video’s die mensen aanmoedigen om langer te blijven op jouw website. Hoe kwalitatiever uw content, hoe beter uw content zal scoren in de zoekresultaten.

  1. De gebruikerservaring

Er zijn vele SEO voordelen wanneer u uw websitebezoeker de beste gebruikerservaring laat beleven. Gemakkelijk navigeren, gebruiksvriendelijke zoekopties en internal linking naar relevante content, zijn maar drie van de zo veel voorbeelden die zorgen voor een betere gebruikerservaring. Bovenstaande zorgt het ervoor dat de gebruiker langer op jouw website blijft surfen waarvoor u beloond wordt door een hogere positie te krijgen in de zoekresultaten.

  1. Zichtbaarheid op verschillende schermen

Is uw website geoptimaliseerd voor de vele verschillende schermgroottes? Hou in uw gedachten dat een website, die niet aangepast is naar mobiele schermen, in 2018 niet meer zal worden weergegeven in de zoekresultaten. Het is daarom van essentieel belang dat u rekening houdt met een content die compatibel is op alle schermen.

Wilt u weten of uw website mobielvriendelijk is en past op alle schermen? Doe hier zelf de test.

  1. Autoriteit

De autoriteit van een website wordt bepaald door veel verschillende factoren zoals de aantal links die komen van andere websites, de niche waarin uw website zich in bevindt, het vertrouwen van zijn gebruikers naar relevante informatie toe en nog veel meer. Wanneer andere autoritaire websites linken naar uw website is het voor de zoekmachines een teken dat uw website relevante en belangrijke informatie heeft staan die gebruikers zeker niet mogen missen. Op die manier wordt uw website hoger gepositioneerd in de SERP.

  1. Alt tags in de afbeeldingen

Wat de meesten ook vaak vergeten is om ‘alt-attributen’ toe te voegen aan hun afbeeldingen wanneer zij deze koppelen aan een artikel op hun website. Wat men niet weet is dat Google de afbeeldingen niet zal herkennen zolang er geen ‘alt-attributen’ gebruikt worden. Dit betekent dat uw afbeeldingen totaal geen meerwaarde zullen zijn voor uw tekst en dat deze gewoonweg genegeerd zullen worden door de zoekmachines.

Door relevante informatie te stoppen in uw afbeeldingen bestaat er meer kans dat uw afbeeldingen zullen worden weergegeven in de Google zoekresultaten wanneer men het web verkent naar uw onderwerp.

  1. SEO-titels en permalinks

De titels van uw artikels houdt u best kort en bondig en onder de 55 characters om ervoor te zorgen dat uw SEO-titel volledig zichtbaar is in de zoekresultaten. Zorg ervoor dat ze vlot leesbaar zijn en relevante informatie bevatten. Hou ‘keyword stuffing’ en ‘clickbaiting’ uit uw SEO titel. En zorg ervoor dat u niets belooft aan uw bezoekers dat u niet zult kunnen waarmaken. Ook online duurt eerlijkheid het langst.

De permalinks die u kunt aanpassen op de back-end van uw website hoeven niet persé te matchen met uw SEO titel. Google heeft aangegeven dat u best 1 tot 4 zoekwoorden kunt plaatsen in uw permalink, startend met uw meest belangrijke zoekwoord.

  1. Domeinnaam

Hoe moet een domeinnaam er nu uitzien en welke domeinnaam kiest u het best? Een zoekwoordrijk domeinnaam hebben zal voor een nauwkeuriger onderzoek zorgen bij Google. Google heeft de niet-kwalitatieve zoekwoordrijke domeinnamen ge-de-prioriteerd. Een zoekwoord hebben in uw domeinnaam kan nog steeds winstgevend zijn, maar dit enkel wanneer uw website relevante informatie bevat.

U moet ook rekening houden met de prefix (www) van uw website. Het is belangrijk dat u bij het indexeren van uw website de juiste url of beiden doorgeeft voor indexatie wanneer u beide gebruikt en/of een ‘redirect’ hebt gemaakt. Indien u dit niet doet kan Google deze zien als 2 individuele websites.

Kies ook altijd voor een ‘sub-directory root domeinnaam’ (jouwwebsite.com/onderwerp) in plaats van een subdomein (onderwerp.jouwwebsite.com) wanneer u wilt schrijven over een onderwerp op uw website. Ook hier kan het zijn dat Google sub-directories zal aanzien als zijnde 2 of meer verschillende domeinnamen waardoor uw hoofd-directory geen meerwaarde krijgt van uw artikels.  

  1. Schema markup

U kunt uw zoekresultaten aantrekkelijker maken door het toevoegen van ‘schema markups’ aan de html van jouw webpagina’s. Door de ‘schema markup’ aan een pagina toe te voegen, creëert u een meerwaarde en dit is een manier om uw content zichtbaarder te maken in de zoekresultaten. Google geeft ook voorrang aan websites die een goede ‘schema markup’ hebben in hun zoekresultaten.

  1. Locale SEO

Meer een meer geeft Google informatie terug aan zijn gebruikers van lokale bedrijven. Op die manier wil Google niet enkel de zoekresultaten relevant houden voor zijn gebruikers, maar ook de locatie waar zijn gebruikers op zoek gaat naar informatie. Wanneer u bijvoorbeeld op zoek gaat naar een lokaal bedrijf zal Google uw website daarom bovenaan de Google zoekresultaten weergeven in Google Maps. Dit is van uiterst belang wanneer uw bedrijf speelt op lokale klanten.

Registreren op Google My Business is daarom geen slecht idee en verzekert u alvast een plaats in de Google Maps resultaten. Zorg er altijd voor dat uw gegevens zoals contactinformatie, openingsuren,… overal correct worden weergegeven. Wanneer uw bedrijfsinformatie verschilt op meerdere plaatsen waar u wordt weergegeven is de kans ook klein dat u hoog scoort in de lokale zoekresultaten.

Waar zoekmachines niet naar op zoek zijn

  1. Vervelende advertenties

Wanneer u denkt meer inkomsten te genereren met advertenties op uw website gaat u vaak de mist in en krijgt u een ferme deuk in de gebruikerservaring. Niemand houdt van vervelende advertenties die naar boven komen springen wanneer men een artikel aan het lezen is en Google weet dat ook. Vermijd om die reden het gebruik van advertenties op uw website en focus u op informatierijke content die op lange termijn en zelfs korte termijn veel meer zal opbrengen.

  1. Websitelinks verkopen of uitwisselen

Denkt u eraan om links te kopen van zo’n linkboerderij of van zelf linkplaatsen te verkopen op uw website? Haal dit dan maar vlug uit uw hoofd. Uw website kan hierdoor zwaar gesanctioneerd worden door Google en zelfs volledig geband worden van de Google zoekresultaten. Dit zou jammer zijn wanneer u al die moeite hebt gedaan om ook maar ergens te geraken met uw website.

  1. Keyword stuffing

Er wordt vaak gedacht dat een website betere resultaten zal behalen wanneer er duizenden zoekwoorden in verstopt zitten. Dit is voor alle duidelijkheid niet het geval en uw website loopt zelfs de kans op een penalty van Google. Websites die bestraft worden door Google lopen vaak de kans om niet meer teruggevonden te worden in de zoekresultaten en kunnen zelfs volledig geband worden. Dit is jammer genoeg niet meer recht te trekken waardoor vele investeringen vaak verloren gaan en men volledig van nul moet beginnen.

  1. Verborgen zoekwoorden, tekst en hyperlinks

Er bestaan vele manieren om uw rangschikkingen te manipuleren, althans voor een korte periode. Tekst, zoekwoorden en hyperlinks verbergen, horen hierbij. Wanneer u denkt de zoekmachines slim af te zijn door zoekwoorden te verstoppen met doorzichtige tekst of hyperlinks te plaatsen in hetzelfde kleur als deze van uw tekst, dan hebt u het mis. Wat uw websitebezoekers niet zien, zien de zoekmachines wél. De zoekmachines bekijken namelijk de code van uw website en hebben zo manipulaties heel snel door. Hou u daarom aan de regels en doe dit niet. Zo voorkomt u dat Google uw website afstraft.

  1. Gedupliceerde content

Wanneer Google 2 identieke teksten tegenkomt, of het nu op uw eigen website is of op een andere website waar u niet van op de hoogte bent, zal Google maar 1 van beide pagina’s indexeren. In de meeste gevallen de pagina die het langst op het web is. Wees alert dat gedupliceerde content ook kan zorgen voor penaltys. Schrijf daarom al uw teksten zelf, ook al moet u elders inspiratie zoeken.

Wij kunnen kilometers lange teksten schrijven over de beste SEO praktijken. Maar ervaring in SEO en zoekmachine algoritmes is van zeer groot belang als u bovenaan de zoekresultaten wilt komen te staan. Neem daarom contact op met onze SEO specialist wanneer u bovenaan de zoekresultaten wilt staan met uw website. Wij helpen u graag aan de top van de zoekresultaten.