A/B Testing

Wat is A / B-testing in digitale marketing en hoe werkt het?

A / B-testen is het vergelijken van twee versies van een webpagina, e-mail of ander marketingmateriaal met slechts één variabel element. Als je bijvoorbeeld een kopregel A / B test, zou je twee versies van dezelfde pagina moeten maken waarbij  enkel de kopregel verschilt.
Nadat je jouw varianten hebt voorbereid, presenteer je elke versie aan de helft van jouw bezoekers. In de test zie je welke versie het populairst was onder jouw doelgroep op basis van specifieke statistieken, zoals het succespercentage of de bezoektijd van de pagina.

Waarom exact moet u A / B-tests doen?

Het maken van een website of een e-mail marketingcampagne is slechts de eerste stap in marketing. Als je uiteindelijk over een website beschikt, wil je vast wel weten of dit de verkoop extra stimuleert of juist belemmert.
Met A / B-tests weet je welke woorden, zinsdelen, afbeeldingen, video’s en andere elementen het beste werken. Zelfs de eenvoudigste wijzigingen kunnen de conversiepercentage beïnvloeden.

Het belang van AB-testen in SEO

Waar je misschien niet meteen bij stilstaat, is dat A / B-testen jouw SEO resultaten kunnen verbeteren.
Neem bijvoorbeeld de laadtijden van je pagina’s. Tijdens jouw A / B-test kan je bepalen of wijzigingen aan jouw site al dan niet een invloed hebben op de snelheid waarmee jouw pagina’s wordt geladen. Een snellere site kan jouw conversies verhogen met 7 procent of meer, dus het is zeker de moeite waard.
Om nog maar te zwijgen over de snelheid van je website, die uitermate één van de belangrijkste factoren van Google is.
De zoekmachine wil gebruikers een snelle, naadloze ervaring bieden en beloont websites met kortere laadtijden én met een hogere paginapositie.