Alles aan uw website inclusief de inhoud, de layout en werking ervan wordt bepaald door webdesign. Dit is een verzamelnaam die het maken van websites, webshops of weblogs omvat. Hieronder vind je allerlei tips en tricks die nodig zijn bij het drukken van je digitale stempel.

Wat is eigenlijk het verschil tussen webdesign en webdevelopment? Wat is CMS? En hoe zit het met UI versus UX? Wat betekenen ze? Waarom zijn er zoveel acroniemen? ‘Niet-tech-mensen’ willen toch dat alles gebruiksvriendelijk wordt !?

Als je nog nooit eerder een website hebt ontworpen, kan de terminologie van de technische industrie lijken alsof je luistert naar een vreemde taal, behalve dat de meeste vreemde talen rijmen en redeneren. Maar werken met een webprofessional is iets wat elk bedrijf op een gegeven moment zou moeten doen; als je een perfecte website wilt dat heel goed scoort in zoekmachines, heb je misschien een vertaler nodig.

Als je jouw eerste website laat ontwerpen of als je de branche beter wilt begrijpen, leggen we je uit wat de meest gebruikte en lastigste termen in de hedendaagse technologie zijn: UI, UX, webdesign, webdevelopment, webshops, CMS. Nadat je dit gelezen hebt, weet je niet alleen wat elk veld doet, maar ook welke je het meest nodig hebt voor jouw bedrijf.

ABC van IT-wereld

Laten we beginnen met enkele basisdefinities om je aanvankelijke verwarring te verlichten en om je idee te geven voordat we dieper in duiken:

  • Webdesign

Een brede overkoepelende categorie voor alles wat te maken heeft met het ontwerpen van de beelden en de bruikbaarheid van een website, webshop of weblogs. Zowel UI en UX ontwerp, samen met vele andere velden behoren tot webdesign.

  • Web development

Het technische gedeelte van het maken van een website, met de nadruk op code. Webontwikkeling is verder onderverdeeld in ‘front-end’ en ‘back-end’.

  • User Interface (UI)

Een specialisatie van webdesign die zich bezighoudt met de besturingselementen die mensen gebruiken om te communiceren met een website of app, waaronder knoppenweergaven en bewegingsbedieningen.

  • User Experience (UX)

Een andere specialisatie van webdesign, deze heeft betrekking op gebruikersgedrag en -gevoel bij gebruik van de site of app. UX-ontwerp omvat vele andere gebieden, maar bekijkt ze vanuit het perspectief van de gebruiker.

Zoals je al kunt zien, geen van deze gebieden is exclusief en zijn er heel veel overlappingen. Webdesign en web development zijn slechts twee kanten van dezelfde medaille, UI-design beïnvloedt UX-design, web development ondersteunt ze allemaal. Het gaat niet zozeer om de specifieke functie van ieder veld, maar over dezelfde functie die wordt uitgevoerd vanuit een ander perspectief.

Laten we bijvoorbeeld kijken naar de laadtijden, een veelvoorkomend probleem voor elke website. Hoe laadt elk veld adres:

Webdesign: Als het laden van een pagina te lang duurt, is er te veel inhoud of inhoud die te ingewikkeld is. De beeldbestanden kunnen gecomprimeerd worden, items kunnen aangepast -en opnieuw geëxporteerd worden en pagina’s kunnen bijgesneden worden van overtollige inhoud.

Webdevelopment: Om de inhoud sneller te laten laden, kunnen we een betere:

-bestandscompressie proberen om de bestandsgrootte aan te passen

-CSS-sprites proberen om bandbreedte te besparen. Een CSS-sprite is een prestatie optimalisatietechniek die meerdere afbeeldingen combineert in één afbeelding. Ook als een sprite sheet of tile set genoemd. Sprites verminderen netwerkcongestie door het aantal downloads te verminderen dat nodig is om een ​​webpagina weer te geven.

-netwerk voor het leveren van de inhoud proberen om de laadtijden te verminderen in de specifieke geografische regio’s.

User Interface(UI): Besturingselementen moeten zo responsief mogelijk zijn, maw de interface moet eenvoudig genoeg zijn om spontane interactiviteit te verkrijgen.

User Experience (UX): De waarschijnlijkheid dat een gebruiker zal “bouncen” (jouw site na enkele ogenblikken verlaten, wat je ‘bouncerate’ zal beïnvloeden) neemt toe met elke seconde laadtijd, dus we moeten eerst prioriteit geven aan het reduceren van de laadtijd op de startpagina’s en landingspagina’s voordat het probleem van de hele site wordt aangepakt.Wij gaan eens wat dieper op ingaan.

Wat is Webdesign?

Webdesign verwijst naar het ontwerp van websites maar meestal naar de aspecten van de gebruikerservaring van website development in plaats van software development. Webdesign was vroeger voornamelijk gericht op het ontwerpen van websites voor desktop browsers. Sinds mid jaren 2010 is design voor mobiele en tablet browsers echter steeds belangrijker geworden.

Een webdesigner werkt aan het uiterlijk, de lay-out en in sommige gevallen aan de inhoud van een website. Uiterlijk heeft bijvoorbeeld betrekking op de gebruikte kleuren, lettertypes en eventuele afbeeldingen. Layout verwijst naar hoe informatie wordt gestructureerd en gecategoriseerd. Een goed webontwerp is gebruiksvriendelijk, esthetisch en past bij de gebruikersgroep en het merk van de website. Veel webpagina’s zijn ontworpen met de nadruk op eenvoud, zodat er geen externe informatie en functionaliteit verschijnt die de gebruikers kan afleiden of verwarren. Ook een cruciaal punt is het winnen en aanhouden van vertrouwen bij je doelpubliek. Met als gevolg dat je desnoods enkele functies zult moeten aanpassen en of elimineren om zo alle mogelijke frustraties uit de lucht te helpen.

Twee van de meest gebruikte methodes voor het ontwerpen van websites die goed werken zowel op desktop als mobiel, zijn ‘responsive’ en ‘adaptive’ designs. In responsive design beweegt inhoud dynamisch, afhankelijk van de schermgrootte, in adaptive design is de inhoud van de website vastgelegd in lay-out formaten die overeenkomen met de gebruikelijke schermformaten. Het behouden van een indeling die zo consistent mogelijk is tussen apparaten is cruciaal om het vertrouwen en de betrokkenheid van de gebruiker te onderhouden. Aangezien een responsief ontwerp enige problemen kan opleveren, moeten ontwerpers voorzichtig zijn met het uit handen geven van de controle over hun werk. Als ze ook verantwoordelijk zijn voor de inhoud, terwijl ze misschien hun vaardigheden moeten verruimen, zullen ze achteraf genieten van de volledige controle over het eindproduct.

CMS: Wat is dit en hoe kan dit toegepast worden binnen webdesign.

Vooraleer je van start gaat met het ontwerp van je webdesign, moet je overwegen met welk CMS systeem je in zee gaat.

CMS of ‘Content Management Systeem’ is een softwaretoepassing, meestal een webapplicatie, die mogelijkheden biedt voor meerdere gebruikers met verschillende toestemming niveaus om (alle of een deel van) de inhoud, gegevens of informatie van een website project of internet / intranet applicatie te beheren .

Inhoud beheren heeft betrekking op het maken, bewerken, archiveren, publiceren, samenwerken aan, rapporteren, verspreiden van website-inhoud, gegevens en informatie.

Een content management systeem is vooral belangrijk voor sites waarvan de inhoud regelmatig aangepast moet worden en de inhoud in een vaste lay-out wordt geïntroduceerd aan website bezoekers. De meeste grote firma’s maken gebruik van CMS voor hun websites. Een bekende variatie op het CMS is bijvoorbeeld de weblog.

Er zijn veel verschillende content management systemen maar met tientallen miljoenen sites en de meest actieve ontwikkelings- en ondersteuning gemeenschappen op het web is WordPress een van de grootste succesverhalen in de moderne software geschiedenis.

Als een marketing CMS, pionierde het veel van de ideeën die zijn rivalen nog steeds proberen te perfectioneren. Het heeft de grootste catalogus met optionele feature-plug-ins en thema’s die aangepast kunnen worden aan elke visie, bijvoorbeeld Divi thema of het Seedprod coming soon plugin.

Webdevelopment

Webdesign en development onderscheiden zich door het gebruik van code. Development is waar dingen technisch worden, maar het goede nieuws is dat je niet hoeft te weten waar je ontwikkelaars het over hebben zolang ze dit zelf doen (hoewel het zeker nuttig is om zelf de basis te leren).

Webdevelopment is onderverdeeld in twee hoofdcategorieën:

Front-end (a.k.a. klant zijde): de code voor hoe de website (of app) op het scherm wordt weergegeven. De front-end ontwikkelaar is verantwoordelijk voor het tot leven brengen van de visie van de webdesigner, meestal met behulp van computer talen zoals HTML, CSS en JavaScript. Natuurlijk is niet alles wat de ontwerper gepland heeft realistisch haalbaar, dus de front-end developer werkt vaak heen en weer met de ontwerper.

Back-end (a.k.a. server zijde): de “front-end” haalt uit een digitaal systeem van bronnen die op een server worden gehost. De back-end-ontwikkelaar beheert die bronnen achter de schermen, codeert de gegevens in de database en optimaliseert de manier waarop die gegevens worden geleverd. Ze gebruiken talen zoals PHP, Ruby, Python, Java of .Net.

User Interface

Nu we het gehad hebben over webdesign en development, kunnen we het nu hebben over de meer gespecialiseerde velden zoals het ontwerp van user interface. Iedereen gebruikt UI zonder erover na te denken. Je hoeft de geschiedenis van het ‘hamburger symbool’ niet te kennen om te weten dat de knop met drie lijnen jouw menu is.

En dat wordt toegepast in de meeste gevallen: als hun taken goed uitgevoerd zijn, zou je ze niet eens moeten opmerken. Dit komt het meest voor in UI-ontwerp: met een echt intuïtieve interface hoeft de gebruiker zelfs niet stil te staan bij het gebruik ervan.

Als je actief moet nadenken over het gebruik van de bedieningselementen, wordt dit als een slechte UI-design beschouwd. Zoeken naar de de nodige knop of de bedoeling ervan, leidt je af van de algemene gebruikerservaring van de site. Het doel van UI-design is niet alleen om alle bedieningselementen te bieden die een gebruiker nodig heeft, maar ook om zelfverklarende besturingselementen te maken die gebruikers in één oogopslag begrijpen.

Een andere zorg is ruimtebeheer. UI-ontwerpers moeten het ideaal middel vinden om gebruikers tal van opties aan te bieden en zo schermruimte te besparen. Dat is hoe de technieken zoals zweefbesturing en uitschuifmenu’s tot stand kwamen. Het is de taak van de ontwerper van de gebruikersinterface om te bepalen welke besturingselementen te allen tijde aanwezig moeten zijn en die verwaarloosbaar genoeg zijn om volledig te verbergen of te negeren.

UI-design valt vaak samen met een ander veld onder de naam ‘interaction design’, afgekort: “IxD”. Interaction design is gespecialiseerd in alle manieren waarop een gebruiker met het systeem communiceert, inclusief de interface, maar ook in gebieden zoals pop-up, chat en fout vensters.

User Experience

In veel opzichten lijkt UX op het gebied van webdesign vanuit het perspectief van de gebruiker. Hoe beïnvloedt de lay-out van de webpagina de gebruiker? Hoe beïnvloedt de UI de gebruiker? Wanneer je doorgaat naar de gevorderde stadia, wordt UX veel strategischer, zoals in “hoe ontwerpen we een pagina zodat de gebruiker zich kunnen aanmelden?”

Zoals je je wel kunt voorstellen, bevat UX design ook veel andere velden in webdesign. Veel mensen praten over ‘UI versus UX’, maar de waarheid is dat de twee samenwerken in plaats van concurreren. In feite is er zoveel overlapping dat allerlei webontwerpers baat kunnen hebben bij een beetje kennis te hebben over UX. Dat is precies hoe User Experience een aparte discipline werd – het inhuren van een individuele UX-specialist ontheft een heleboel andere verantwoordelijkheden van de rest van het team.

Hoewel het in eerste instantie overbodig lijkt, is er feitelijk een directe correlatie tussen UX-design en bedrijfsdoelen zoals verkoop of conversies. Gezien het feit dat een groot deel van de menselijke besluitvorming voortkomt uit emoties en intuïtie, is het logisch dat het optimaliseren van het ontwerp van een website bepaalde gedrag kan stimuleren en een sfeer kan creëren die bevorderlijk is voor dat gedrag.

Om die reden passen UX-designers ook veel principes toe van het grafisch ontwerpen: het trekken van aandacht met de juiste formaten, de juiste gevoelens oproepen door gebruik te maken van bepaalde kleuren, een voorspelbare visuele stroom over het scherm creëren en CTA’s op de juiste plekken plaatsen. In tegenstelling tot traditioneel grafisch ontwerp, moeten UX-specialisten echter ook rekening houden met andere zorgen zoals interactiviteit en timing, waardoor het een discipline is die volledig gescheiden is van alle andere, terwijl ze tegelijkertijd met alles verbonden zijn.