Wat is SEO = Search Engine Optimisation?

 

Seo is een kunst die ervoor zorgt dat je site beter scoort en gemakkelijker vindbaar is in de zoekmachines. Wat ook veel voordelen meebrengt, de hoeveelheid en kwaliteit van het verkeer naar je site verhoogd door middel van organische zoekmachine-resultaten.

Waarom is SEO zo belangrijk?

 

Wist je dat 93% van online activiteiten begint bij zoekmachines en alleen bij Google worden er al 67.000 zoekopdrachten per seconde uitgevoerd. Of een andere weetje: 88% van de consumenten doet een online onderzoek via zoekmachines terwijl ze in de winkel zijn. Dus voor veel merken en bedrijven is verhogen van de instroom van uw organisch verkeer niet belangrijk, maar het is cruciaal! En SEO verbetert niet enkel de zichtbaarheid maar ook de zoekbaarheid van je website.

Met zoekmachine optimalisatie wordt heel je website onderzocht om te zien of de structuur ervan goed geoptimaliseerd is zowel voor de bezoekers als voor de zoekmachines. Er wordt ook een controle uitgevoerd om te zien of dat er technische fouten aanwezig zijn die invloed zouden hebben op de ranking en de snelheid van je site. En er wordt verder ook aandacht besteed aan de mogelijk verbeteringen van je website op basis van de inhoud en de links die verwijzen naar je website.

Om goed te begrijpen wat branding is, moet je eerst kunnen begrijpen wat merken zijn. Merken zijn de beelden en ideeën die consumenten in hun gedachten krijgen en waarmee ze in contact komen als ze nadenken over een specifiek product of een dienst. Deze afbeeldingen en ideeën kunnen afkomstig zijn van een aantal dingen: het merklogo, ontwerp, slogan, jingle of woordvoerder.

Wat kan SEO nog betekenen voor jouw bedrijf?

  • Verbetert de zichtbaarheid

Hoe vaker je merk zichtbaar is voor de klanten, hangt af van hoe meer je website scoort met zoekwoorden en hoe hoger ze gerangschikt zijn. Volgens de statistieken, moet men 5-7 keren de merk gezien hebben voordat hij ze onthoudt. En SEO zorgt voor een betere vertoningen in de resultaten van zoekmachines.

  • Een investering in je toekomst

Wanneer je een onderzoek doet en leert over het verhogen van zoekmachine ranking  zal je ongetwijfeld zien dat “SEO een proces is” en “resultaten niet van de ene op de andere dag komen”, wat waar is. Dus wanneer je in zoekmachine optimalisatie investeert, doe je dat terwijl je weet dat de resultaten van de inspanningen niet direct zichtbaar zijn. Zodra de inspanningen echter gerealiseerd zijn, profiteer je in de nabije toekomst van betaalbaar verkeer van bezoekers naar je website.

  • Heeft een hogere ROI (Return of investment) dan al de andere marketingkanalen

ROI geeft de verhouding weer tussen de investering en opbrengst in je bedrijf. En volgens de statistieken van Search Engine Journal hebben door de SEO-gegenereerde leads een succespercentage van 14,6%, terwijl externe leads (zoals affiches of gedrukte advertenties) een succespercentage van 1,7% hebben.

  • Verkopers slapen en gaan op verlof en jouw website niet.

Het mooie aan website optimalisatie voor zoekmachines is dat wanneer je hoog gerangschikt bent in zoekrobot, constant zichtbaar bent voor de potentiële klanten, dat je dag en nacht verkeer kunt ontvangen, wat dan kan leiden tot meer leads en verkoop.

Wat als je niet aan SEO deed en je vertegenwoordigers had die de potentiële klanten voor je zochten, belden of e-mailden, dan heb je je zeker wel eens geërgerd omdat ze moesten gaan pauzeren, vallen in slaap, ziek zijn, vakantie nemen, enz. Maar op een goed geleide SEO-campagne kan je te allen tijde op rekenen.

  • Drijft offline verkoop op

Zoals eerder vermeldt, zoekt 88% van de consumenten eerst online voordat ze in de winkels kopen. Dit blijkt uit onderzoek door Accenture. Als je tijdens het opzoeken niet wordt gevonden, kom je niet eens in aanmerking voor die specifieke aankoop.

  • Het effect is goed meetbaar

SEO is zeer meetbaar. Met behulp van Google Analytics kan je de hoeveelheid websitebezoekers zien en hoe dat correleert met doelen die specifiek zijn aan organisch zoeken. Bovendien kan je gebruikmaken van Google Search Console om te zien wat de exacte zoekwoorden zijn voor een verhoogde traffic. Dit zijn uiterst waardevolle gegevens.

  • Verlaagt Customer Acquisition Cost (CAC)

SEO-verkeer is goedkoper en verlaagt CAC, dit zijn de totale kosten die je organisatie uitgeeft om een nieuwe klant binnen te halen. In staat zijn om consequent meer bezoekers naar uw website te ontvangen, zal onmiskenbaar de aanvragen voor meer informatie over je diensten en goederen en verkopen verhogen. Als je dit vrijwel kosteloos doet, zal dit je aanschafkosten drastisch verminderen, waardoor de winstgevendheid van uw bedrijf stijgt.

  • Hoe mensen nu zoeken (waar je klanten zijn)

Volgens verschillende onderzoeken verwerkt Google ongeveer meer dan 67.000 zoekopdrachten per seconde, wat neerkomt op ongeveer 5,7 miljard zoekopdrachten per dag. Binnen die zoekopdrachten zijn jouw klanten! Ze gebruiken Google om onderzoek te doen en te kopen wat je te bieden hebt.

  • Bereik gebruikers in alle stadia bij het aankoop

Het creëren van inhoud en het optimaliseren van die inhoud vergroot de kans dat jij wordt gekozen als het tijd is om te beslissen. Je kan Search Engine Optimization gebruiken om te verschijnen voor veelgestelde vragen die een gebruiker kan stellen in de bewustwordingsfase. Je kan  ook casestudy’s of andere vormen van nuttige SEO-inhoud maken tijdens de beslissingsfase. Eindelijk kan je offerte pagina’s, kortingsbonnen en andere verkoopgerichte items maken die helpen bij de inkoopfase.

  • Sterke leider in je sector

Niet alleen dat het feit is dat hoger in de SERP’s (Search Engine Results Page) ranken ervoor zorgt dat de gebruikers je meteen als een van de beste opties zien, maar door voortdurend educatieve inhoud te schrijven, positioneer je jouw bedrijf ook als een sterke leider.

  • Zoeken op het web gaat nergens heen, in feite is het aan het toenemen

Volgens gegevens van Business 2 Community wordt voorspeld dat bedrijven tegen 2020 ongeveer € 70 miljard aan SEO zullen uitgeven. Bovendien is het aantal pure ‘Google’-zoekopdrachten blijven toenemen.

  • Gelijkstellen met de grote concurrenten

Het is moeilijk voor bedrijven om te concurreren tegen giganten als Coolblue, Zalando, … maar SEO kan je daarbij helpen (mits juist budget). Een grotere organisatie heeft meer bureaucratie terwijl een  kleiner bedrijf meer flexibeler is. Door wendbaar te zijn kan een kleiner bedrijf zich concentreren op long tail-zoekwoorden (dit zijn kernwoord zinnen van 3 of meer woorden), op gebruikerservaring en meer strategischer zijn, terwijl grotere organisatie meestal aan meer regels moeten houden.

  • Duurzaamheid

Als het goed wordt gedaan, kan SEO veel duurzaamheid brengen voor je bedrijf. Wanneer het ranken van kernwoorden die gekwalificeerd verkeer naar je website brengen, genereer je op je beurt meer leads en verkoop. Als je die positie behoud terwijl je de nieuwe kansen voor je website bouwt, zorg je voor een consistente stroom van verkeer en kan je bedrijf groeien.

  • Seo kan helpen om een bestaande relatie met jouw klanten te onderhouden

Als jouw bedrijf producten of diensten aanbiedt waarbij gebruikers zoekopdrachten typen om informatie te vinden, hebben ze ook hulp nodig bij het vinden van antwoorden op de vragen over die producten en diensten. Door inhoud te maken die helpt bij het beantwoorden van de vragen van uw doelgroep, zorgt u voor een permanente relatie met uw potentiële klanten.

  • Geloofwaardigheid en vertrouwen

Websites die hoger in de zoekresultaten verschijnen, worden als geloofwaardige en betrouwbare sites beschouwd. In feite kiest 98% van alle internetgebruikers een bedrijf dat op pagina 1 van de resultaten wordt vermeld. Dat komt omdat mensen het gevoel hebben dat de websites bovenaan de beste zijn.

  • Verhoogt verkeer naar je pagina

Hoe hoger je website scoort met zoekwoord, hoe meer traffic er genereert ook zal zijn. Want volgens de Advanced Web Ranking CTR-onderzoek heeft de eerste plaats in Google een gemiddelde 34.23% CRT (clicks through rate). Dit wil zeggen, als je op de eerste plaats staat voor een kernwoord in Google, dan zal je elke 100 keren dat de zoekwoord wordt opgezocht 34-35 bezoekers krijgen.

bron: https://www.advancedwebranking.com/ctrstudy/

Deze grafiek toont de organische klik frequenties voor zoekopdrachten afkomstig van ongeveer 2.500.000 zoekwoorden voor 45.000 websites.
U kunt de CTR vergelijken voor zoekopdrachten afkomstig van desktop apparaten versus mobiele apparaten.

  • Concurrentie doet er ook aan mee

Heb je producten en/of diensten die je online aanbiedt aan de klanten? Dan heb je ook concurrentie die niet stilzit en al SEO toepast om hun website bovenaan te krijgen. Dus als je wil dat jouw bedrijf groeit en meer bezoekers krijgt op jouw site, dan moet je ook investeren in het optimaliseren van je webpagina’s voor zoekmachines.

  • Zorgt voor een positieve online reputatie

Je online reputatie heeft een directe impact op hoe succesvol jouw bedrijf zal zijn. Het is dus vastgesteld geweest dat een bedrijf dat actief bezig is met SEO de krachten heeft om hun merkreputatie online te beheren.

  • Lokaal, regionaal, nationaal, …

Stel je voor dat je radio- of tv-advertenties moet betalen voor al de verschillende markten waarin je producten en diensten aanbiedt. De kosten hiervoor zouden schandalig zijn. Met SEO heb je deze probleem niet, maar wel de mogelijkheid om effectief elke gewenste doelgroep te bereiken. Geen enkele andere reclamemedium biedt dezelfde combinatie van betaalbare en effectieve opties dan SEO.

  • Zorgt ervoor dat jouw bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer verspreid is rond op het web

Een van de belangrijkere factoren in jouw lokale omgeving is de consequentheid van jouw bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer tussen gegevens aggregators en lokale mappen.

Hoe meer conflicterende bedrijfsnamen, adressen en telefoongegevens op het internet over jouw bedrijf, hoe moeilijker het is voor Google om te weten welke gegevens te vertrouwen zijn. Dus door aan de lokale SEO te doen, is dit probleem opgelost en ongeacht waar jouw potentiële klanten zijn, zorgen wij ervoor dat zij de juiste informatie vinden om contact op te nemen met jouw bedrijf.

Deze studie toont aan dat 71% van de mensen zegt dat ze eerst de locatie van een bedrijf opzoeken en bevestigen voordat ze het voor het eerst bezoeken.

Ten slotte

Er zijn veel andere redenen waarom SEO belangrijk is en voor de meeste bedrijven in overweging moet genomen worden. Dus als je besluit om te genieten van onze seo-diensten, dan zal je zeker veel van de bovengenoemde voordelen ervaren.