Zowel voor jou als voor de meeste bedrijfseigenaren, is het verleidelijk als angstaanjagend om een advertenties op Google weer te geven. Als je het goed doet, dan kan search engine advertising je bedrijf transformeren in het positieve zin. Maar als je het verkeerd doet, kan het je duizenden euro’s kosten en kan je voor al je moeite absoluut niets voor krijgen.
In deze post gaan we niet praten over hoeveel geld u kunt verdienen of verliezen aan AdWords. In plaats daarvan gaan we terug naar de basis en leggen we uit wat het platform is en wat het voor u kan betekenen.

Google AdWords betekenis?

Google AdWords is een tool die advertenties weergeven op Google en het bijbehorende advertentienetwerk. Bedrijven kunnen een budget voor ads zelf bepalen en pas betalen wanneer mensen op hun advertenties klikken. De advertentie service is grotendeels gericht op zoekwoorden.

Bedrijven die AdWords willen gebruiken, kunnen relevante advertenties laten maken met kernwoorden die klanten zoeken op het web met behulp van de Google-zoekmachine. Het zoekwoord dat opgezocht wordt in zoekrobot, activeert je advertentie. Beste AdWords-advertenties worden weergegeven aan de rechterkant onder ‘Gesponsord’ (desktop versie) of boven de organische zoekresultaten van Google. Als er op je AdWords-advertentie wordt geklikt, worden Google-zoek gebruikers automatisch doorverwezen naar uw website.

Bij het kiezen van zoekwoorden voor jouw AdWords-campagnes zijn er verschillende overeenkomende opties beschikbaar. De twee belangrijkste zoekwoord overeenkomende opties bevatten de volgende:

 

groen kader = AdWords reclame
rood kader = organische zoekopdrachten
Brede overeenkomst: dit bereikt de meeste gebruikers door jouw advertentie weer te geven wanneer naar jouw zoekwoord wordt gezocht.

Negatieve overeenkomst: deze optie voorkomt dat uw advertentie wordt weergegeven wanneer wordt gezocht naar een woord of woordgroep die je opgeeft.

Zoeken op woordgroep: uw advertentie wordt weergegeven voor zoekopdrachten die overeenkomen met de woordgroep.

Exacte overeenkomst: uw advertentie wordt weergegeven voor zoekopdrachten die overeenkomen met de exacte woordgroep.

Wanneer je AdWords-zoekwoorden gebruikt, worden deze ook gebruikt om uw advertentiekosten te bepalen. Elk zoekwoord dat je kiest, heeft een bieding kost per klik (CPC). De biedingen geven het maximale bedrag aan dat je bereid bent te betalen telkens wanneer iemand op jouw advertentie klikt (de maximumkosten per klik). Met een hoger CPC-bod kan jouw advertentie op een hogere positie op de pagina worden weergegeven.

Zou ik Google AdWords uitproberen?

Tegenwoordig zijn er een hoop PPC-platforms (Pay per Click betekent hetzelfde als Cost per Click of CPC) om uit te kiezen. Je hebt het Facebook- en Instagram Ads-platform, Twitter Ads, Pinterest Promoted Pins … de lijst gaat maar door. In feite is Google AdWords niet het enige advertentieplatform voor zoekmachines – Bing Ads en Yahoo Search Ads zijn ook een optie!

Facebook-advertenties en andere PPC-platforms kunnen zeker goed werken, maar ondanks alle concurrentie is Google AdWords echter nog steeds een van de beste manieren om jouw doelgroep te bereiken en om hoog te scoren in Google.

Enkele voordelen van Google AdWords:

  • Flexibel marketing platform

Volgens onze experts in digitale marketing, biedt Google Adwords veel opties; je kan eenvoudig jouw eigen campagnes aanpassen en je kan jouw klanten targeten vanaf verschillende locaties en met verschillende toestellen.

  • Ontvang een hoge ROI

In tegenstelling tot andere marketingstrategieën betaal je enkel voor advertenties waarop mensen klikken. Zoals onze experts in digitale marketing zeggen, dat wanneer je Google AdWords-campagnes optimaliseert, je een hoog rendement op jouw investering kan behalen die wellicht niet haalbaar is met andere marketingstrategieën.

  • Snel en transparant resultaat

Google Adwords toont je extreem snel een eenvoudig te begrijpen resultaat en rapporten van jouw campagnes nadat het live is ingegaan. Het is eenvoudig om de voortgang van jouw AdWords-campagnes te analyseren, omdat het dashboard al je informatie over elke campagne weergeeft zoals de aangeklikte advertenties, door bezoekers ingevoerde zoekwoorden, de kosten van klikken en nog veel meer.

  • Kwaliteits Verkeer

Google AdWords-advertenties sturen leads en bezoekers van een hogere kwaliteit naar jouw bedrijfswebsite, e-commerce winkel, opt-in formulier of een ander online item.

Dit gezegd zijnde, het kunnen bereiken van klanten die op zoek zijn naar producten, merken en inhoud zoals die van jou (geen optie met de meeste sociale media PPC-platforms) is een uitzonderlijke (en winstgevende) mogelijkheid die niet onderschat mag worden. Het zou je de mogelijkheid kunnen bieden om gemakkelijke verkoop op te rapen voordat jouw concurrent dat doet.

Google AdWords campagne is ook een ‘must’ tijdens het proces van SEO. Zoals we al weten is zoekmachine optimalisatie niet direct zichtbaar, dus is het zeker aan te raden om in het begin SEA te gebruiken. Zo positioneer je je website tijdens de eerste 3-4 maanden op de hoogste plaats in zoekmachine zoals Google.

Is AdWords niet duur?

Ja, Google ads kan een beetje duur zijn, vooral als je in een zeer concurrerende sector werkt. Dat neemt niet weg dat een goed opgebouwde, vervolmaakte AdWords-campagne zeker de investering waard is!

De sleutel hier is om een ​​’goed ontworpen, geoptimaliseerde AdWords-campagne’ samen te stellen. Als jouw AdWords-campagnes goed getarget zijn, correct geoptimaliseerd zijn en een geschikt CPC-bod hebben, dan kan je gerichte advertenties weergeven in responsieve niches binnen jouw doelgroep en sta je in de buurt van een gegarandeerde positieve ROI.

Als de campagnes echter niet goed geoptimaliseerd of getarget zijn, kan je mogelijk veel uitgeven aan clics die nooit worden omgezet. Hier gaan de meeste bedrijven in de fout – ze nemen niet de tijd om campagnes te maken die specifiek gericht zijn om de juiste mensen aan te trekken.

Wat je daadwerkelijk uitgeeft, is afhankelijk van een groot aantal factoren in het biedsysteem, waaronder:

  • De specifieke zoekwoorden die je kiest
  • Hoeveel concurrentie je hebt in het netwerk (piekmomenten van het jaar kunnen grote kostenstijgingen veroorzaken)
  • Wat je eigenlijk biedt

Dit gezegd zijnde, terwijl je betaalt voor elke klik op een AdWords-advertentie, bv. als je € 10 of meer verdient voor elke euro die je aan AdWords uitgeeft, lijkt dit ons een redelijk goede investering.

Hoe werkt Google AdWords-campagne?

Heb je veel tijd over en kan je goed omgaan met pc dan kan je misschien zelf eens een Google AdWords-campagne uitvoeren. Met de onderstaande info leggen wij stap per stap uit hoe een adword advertentie systeem werkt.

Stap 1: Klik hier om naar de AdWords-site te gaan, zo kan je direct aan de slag gaan. Je wordt gevraagd om een ​​account aan te maken, wat slechts een paar minuten zal duren.

Zodra je account actief is, kan je beginnen met campagnes te maken.

Stap 2: het eerste dat je doet, is bepalen welke doel dat je met campagne je wilt bereiken. Je kan kiezen uit:

  • sales: drijf het aantal verkopen aan op je site, in jouw app, in je webshop of per telefoon
  • leads: creëer meer vraag naar je producten en/of diensten en andere conversies door internetgebruikers aan te moedigen actie te nemen
  • websiteverkeer: zorg dat de juiste mensen je website ontdekken
  • product- en merkoverweging: spoor mensen aan om je producten en/of diensten te ontdekken
  • merkbekendheid en bereik: verbeter je naamsbekendheid en bereik een zo groot mogelijke doelgroep
  • app-promotie: bereik meer downloads en interactie van je app
  • een campagne maken zonder een doel te selecteren
Voor deze zelfstudie maken we een websiteverkeer.
Stap 3: kies dan een type campagne je wilt maken

  • zoeken: klanten bereiken met tekst reclame die interesse hebben in jouw producten en/of diensten
  • display: verschillende soorten reclame vertonen op het web
  • shopping: jouw producten en/of diensten promoten met shopping-reclame
  • video: ontdek en spreek aan de youtube- en internet kijkers
Wij kiezen een campagnetype ‘zoeken’.
Stap 4: geef een naam aan je campagne en kies bij ‘netwerken’ of je mensen niet alleen via Google Zoeken wil bereiken.
Onze campagne noemen wij ‘test’.
Stap 5: bij ‘targeting en doelgroepen’ kies je wie je wil bereiken. En moest je klanten willen bereiken met een taalvoorkeur, kies dan de juiste campagne taal die je dan ook gebruikt voor je advertentietekst en kernwoorden.
Stap 6: stel uw dagbudget in voor uw campagnes.

Als je voor  ‘Standaard’ kiest, worden jouw advertentie-uitgaven elke dag gelijk uitgegeven. Als je voor ‘versneld’ kiest, geeft Google jouw budget zo snel mogelijk uit.

Stap 7: bij advertentie-extensies kan je extra informatie aanvullen in uw reclameadvertentie om zo hoger klikfrequentie te behalen.
Stap 8: als je advertentie maakt, zorg ervoor dat deze aantrekkelijk, leerrijk en bruikbaar is.
Stap 9: zoekwoorden instellen

In het volgende gedeelte kies je jouw zoekwoorden. Groepeer vergelijkbare zoekwoorden in een advertentiegroep, maar maak meerdere advertentiegroepen om verschillende producten en services te presenteren.

Gefeliciteerd! Jouw campagne is klaar.